Laatste weken - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anne Veth - WaarBenJij.nu Laatste weken - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anne Veth - WaarBenJij.nu

Laatste weken

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

28 December 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hee allemaal,

Dit is dan alweer mijn allerlaatste verslag, ik denk namelijk dat ik niet heel veel meer te schrijven zal hebben over mijn laatste drie dagen aangezien ik woensdag onderweg naar Bangkok ben en vrijdag naar huis toe vlieg.

Kuala Lumpur:

Vorige keer schreef ik vanuit Chiang Mai in Thailand (sorry voor eventuele taalfouten maar dit toetsenbord hier is echt onmogelijk). Ik vertrok vanuit daar met de nachttrein naar bankok waar ik een dag verbleef in een of ander vaag hotel dicht bij het vliegtuig. Dit was echt een van de meest saaie dagen ooit omdat daar in de buurt niks te doen was en ik ook niemand echt ontmoeten kon. Ik besloot dan ook maar wat rond te lopen en pindakaas te kopen(ja rare keuze). Ik moest nachts opstaan om mijn vlucht naar Kuala Lumpur te kunnen halen. Eenmaal aangekomen in KL ging ik met trein en metro naar mijn hostel. Ik merk echt wel dat ik een stadsmeisje ben, ik vind het heerlijk om in de stad te zijn.
Ik heb die dag geshopt in de mega grote malls die KL rijk is. Het zijn mega grote winkelcentra met alle merken die je je maar kan bedenken en er zit in eentje zelfs een achtbaanpark. Heel grappig, wij kennen dat zo niet in Nederland. Heel groot en overdreven maar wel heerlijk en zeker voor een shopaholic zoals ik.

Penang:

Daarna vertrok ik met de bus naar Pengang. Dit is weer typisch een Anne verhaal maar ik stapte niet op het goede moment uit de bus waardoor ik er 3 uur langer over deed om mijn hostel te vinden en ik weer lekker een hele dag had gereisd. Anne en reizen... ja niet de beste combi dus want ik doe blijkbaar iets fout aangezien ik altijd veel langer onderweg ben(maar nou zijn aziaten ook niet te vertrouwen met betrekking tot tijd).
Het hostel waarin ik verbleef was heel gezellig. Ik kwam avonds laat aan en was kapot maar had hele erge honger dus besloot ik bij eerste beste tentje te gaan eten. Gelijk kwamen de obers naar me toe om te vragen waar ik vandaan kwam. Are you Russian? een vraag die me vaak gesteld is ook door buitenlanders uit Australie en Amerika. De obers vonden me nogal leuk en bleven zeggen dat ik terug moest komen al vond ik het allemaal een beetje te veel van het goede. Terug in het hostel wilde ik eigenlijk een lange douche nemen en naar bed gaan maar ik liet me overhalen door mensen daar om mee uit te gaan. Het was een hele leuke avond al leek het in het begin nergens heen te gaan.
In Penang heb ik vooral rondgelopen en genoten van de sfeer in de stad. Penang staat bekend om de street art en ik heb dit dan ook opgezocht. Er waren ook mooie moskeeën en andere gebouwen. Het was een heel gemoedelijk leuk stadje met een fijne sfeer(afgezien van het feit dat je hier door alle mannen wordt aangestaard, ik denk dat het niet uitmaakt wat je voor kleren aandoet).
Hierna ging ik samen met een jongen die ik had ontmoet uit Amerika naar KL terug. Hier verbleef ik in het zelfde hostel als waar ik daarvoor was. Ik ging de dag erna weer de stad verkennen.

Singapore:

Vanuit KL reisde ik naar Singapore wat weer een hele onderneming bleek te zijn. Wat is Singapore een streng land zeg! Ik kreeg een formulier wat ik moest invullen wat ik tot nu toe in andere landen gewoon met potlood altijd heb gedaan. Ik kreeg gelijk een waarschuwing dat dat de volgende keer echt niet meer mocht. Ook was de bagage controle heel streng. Je mag ook geen kauwgom meenemen naar Singapore. De reis naar Singapore duurde bijna het dubbele weer van wat aangegeven stond op mijn busticket al was het wel een van de meest fijne bussen waar ik in heb gezeten en afgezien van frustraties(vast staan voor de grens twee uur lang in een bus is niet leuk en zeker niet als je geen geduld hebt) heb ik heerlijk geslapen in deze bus.
Ik zou in Singapore Romina ontmoeten om samen kerst te gaan vieren. Singapore is een grote stad en wat is het modern(en duur)!
We sliepen in een appartement wat we via via hadden geregeld wat wel heel erg fijn was. Het was niet te geloven: dikke tennisbanen, een mega zwembad etc. alles erop en eraan.
De eerste dag in Singapore hebben we de stad verkend en gingen we naar Chinatown en Little India. Romina is net zo knettergek als ik dus het was een leuke dag en we hebben dan ook goed gelachen met de selfiestick en 3 seconden filmpjes van Romina.
Savonds zijn we naar een horror kerstfilm geweest wat eigenlijk echt lachen was en ook leuk om tijd te doden aangezien het echte kerstgevoel pas avonds met de lampjes zou komen. We gingen naar orchad road of hoe je dat schrijft waar super veel lichtjes en kerstbomen waren. Romina en ik kochten hier rendieroortjes en we gingen op weg naar een 'kerstmarkt'. dit bleken 5 stalletjes te zijn temidden van allemaal restaurants waar je een wijntje kon drinken voor 16 euro. Romina en besloten een wijntje te drinken en te genieten van de sfeer waarna we allebei kapot waren van een hele dag rondlopen en terug naar het apartement gingen.
Eerste kerstdag hebben we belachelijk lang uitgeslapen waarna we naar de stad zijn gegaan om te eten. Ik ga het daar niet over hebben want dat is schandalig.
Toen gingen we naar gardens by the bay, waar alle bomen verlicht waren in kerstfeest en een show met muziek werd gehouden en allemaal kerstdingen te doen waren. We hadden hierdoor wel het kerstgevoel ondanks de 32 graden en klam weer. Het was een leuke dag en ik ben blij dat ik het met Romina heb gedaan aangezien we allebei ongeveer de zelfde dingen willen(en dus allebei niet helemaal 100 zijn).

KL 3.0
Hierna gingen we op tweede kerstdag in de bus terug naar KL omdat Romina de dag erna naar Bali zou vliegen vanuit hier. Dat was weer een hele lange dag en we waren dan ook allebei kapot en chagrijnig toen we aankwamen.
Gisteren was ik naar een ander hostel gegaan in KL(en wow dit is een mooi hostel!!) en ontmoette gelijk allemaal jongens die wilden weten waar ik vandaan kwam. Nadat we super lekker indisch hadden gegeten hebben we het maleisisch nachtleven onveilig gemaakt(en jesus wat wordt je hier bekeken).
Vandaag heb ik samen met een Australische jongen rondgelopen door KL en hebben we geshopt en bijna n uur staan wachten op een monorail(ja hoe doe ik dat toch altijd).

En nu is het dus al maandagavond 28 december en ga ik over een paar dagen naar huis. Ik ga morgen relaxen nog een dagje hier in KL en dan woensdag vlieg ik naar Bangkok om daar dit geweldige jaar af te sluiten.
Reizen is voor mij echt de beste beslissing ooit geweest en ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik ben ergens ook wel een klein beetje trots op mezelf dat ik het gewoon gedaan heb zeker omdat ik al heel lang wist dat ik wilde reizen. En ja.... ik heb de zogeheten 'travelbug' ook te pakken. Ik ben nu al bezig met wanneer ik weer langer wegkan haha. Al ben ik wel heel blij om mijn lieve vrienden en familie na 19 weken weer te zien. 5 maanden gaan snel om en ik weet nog als de dag van gisteren dat ik op schiphol door de douane liep en tranen in mn ogen had van het afscheid. Ik weet nog goed het gevoel toen ik mijn reis startte: niet weten waar je aan begint maar dat gevoel van een goede spanning en iets waar je zo lang naar toe hebt geleefd. Nu is het gewoon alweer voorbij en begint het gewone Nederlandse leven weer. Ik weet in ieder geval wel dat ik na mijn master t liefste naar Australie of nieuwzeezand wil om daar te gaan werken (sorry iedereen ik ga jullie ook missen). Maar nu eerst op naar Nederland om daar mijn minor in Utrecht te gaan doen en dan een master. Ik heb er wel weer zin in ,zeker omdat ik weet dat als ik iets wil ik er ook echt voor ga(maar dit wist ik eigenlijk al). Het zal wel wennen zijn om geen Engels meer te praten(ik denk soms gewoon in het Engels) en om geen wisselkoersen meer om te hoeven rekenen. 19 weken voelen ergens ook als een jaar, zoveel mensen heb ik ontmoet en zoveel heb ik meegemaakt. Het waren 19 onvergetelijke weken, ik kan haast wel zeggen mooiste van mijn leven. Ik ga nu nog een paar dagen genieten van het Aziatische sfeertje en mezelf voorbereiden op de Nederlandse kou.

Tot snel iedereen,

Liefs,
Anne

• 28 December 2015 - 19:22

Riky:

Wat een mooi verslag Anne! Goede reis naar Nederland! En het valt reuze mee met de kou! Vandaag was het 12 graden!

• 29 December 2015 - 08:04

Ine Van Eekelen :

Weer een interesssant verslag geniet nog van je laatste dagen en alvast een hele gezellige jaarwisseling en dat 2016 een topjaar mag worden en een goede terugvlucht fijn bedankt voor het meereizen met je verslagen

• 29 December 2015 - 11:05

Saskia:

Ha Anne! Wij zijn op dit moment op koh lanta en vliegen ook vrijdag terug naar Nederland! Welke vlucht heb je? ???!!!!! Liefs Saskia