Midden en noord Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Veth - WaarBenJij.nu Midden en noord Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne Veth - WaarBenJij.nu

Midden en noord Vietnam

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 November 2015 | Vietnam, Hanoi

Hallo Allemaal,

Het is alweer tijd voor mn volgende verslagje!
Ik ben alweer meer dan 3 weken in Vietnam, de tijd vliegt voorbij. Ik vind het een prachtig land en ik snap nu ook waarom iedereen er zo enthousiast over is.

Hoi An:

De vorige keer dat ik schreef was ik net aangekomen in Hoi An, een heel gezellig stadje in het midden van Vietnam. Ik ben hier een paar dagen gebleven omdat het zo ontzettend leuk was. Terwijl ik daar was heb ik in het weekend niet veel bijzonders gedaan. Lekker rondgelopen in het oude gedeelte van de stad, uitgeweest en lekker gegeten. Na het weekend deed ik een kookcursus op maandag. Dit was heel leuk, alhoewel het wel jammer was zoals bij alle kookcursussen dat je niet heel veel zelf mag doen. Ik wil het graag zelf doen en vond het dan ook irritant dat de kok de hele tijd mijn werk overnam door in mijn eten te gaan roeren. Maar al met al is het leuk om te leren hoe je bepaald eten uit een land moet klaarmaken en ik ben dan ook blij dat ik nu weet hoe ik Vietnamees moet koken. De dag na de kookcursus zouden Romina en ik eigenlijk achterop de motor bij 2 vietnamezen naar Hue gaan, een stadje iets verder in het noorden. Daarheen gaan is heel mooi met de motor omdat je over een pas rijdt. We waren beiden echter te moe, dus besloten we om de dag erna dit te doen en op dinsdag dus nog lekker even te genieten van Hoi An. Ik had weer iets laten maken, maar dit keer een playsuit(een kleine jumpsuit) waar ik niet veel geld aan kwijt was omdat het maar simpel was en luchtig.

Hue:
De dag erna vertrokken we dan toch achterop de motor naar Hue. Ja en het is eigenlijk ook zo dom als het klinkt: lekker achterop een motor zonder beschermende kleding bij twee onbekende mannen uit Vietnam. Achteraf gezien was het misschien niet zo slim maar we wilden het graag doen en dachten er van te voren denk ik minder over na. Andere mensen van het hostel uit Hoi An gingen met de scooter maar die waren een stuk langzamer dan ons dus die zagen we pas in Hue. Het was een hele ervaring. Sochtends werden we opgepikt door de twee vietnamezen, waarvan eentje eigenlijk allang met pensioen had gemoeten(geeft ook een lekker gevoel om daarbij achterop de motor te springen). Onze backpacks werden vastgemaakt achterop de motor en we sprongen achterop... Het ging hard! (ja en ik weet dat een motor hard gaat). De twee mannen reden dus ook als twee echte aziaten als kip zonder kop en Romina en ik keken elkaar meerdere malen aan met een blik van: HELP.
De pas was wel erg mooi en het was prachtig. Toen ik daar zo over de bergen reed dacht ik een paar keer echt: wat ben ik gezegend dat ik dit mag zien en mee mag maken (en hopelijk overleef).
Die dag zagen we een heleboel uitzichten en waterval, een groot meer met huisjes erop en veel natuurschoon. Romina had echter wat pech want haar tas viel van de motor af waardoor die beschadigd raakte. De man van de motor leek echter niet heel geschrokken wat het allemaal vrij irritant maakte. Ik had een chaffeur die me volgens mij wel een beetje te leuk vond want hij probeerde het wel uit. Vragen of ik getrouwd was en hoe oud ik was en vervolgens stiekem zn hand op mn been leggen tijdens het rijden. Maar goed, hij had volgens mij wel door dat ik niet beschikbaar was(heb hem ook maar verteld dat ik verloofd was).
Aangekomen savonds in Hue, blij dat we nog leefden, zagen we de andere mensen van het vorige hostel. Ik besloot dat ik blij was dat ik nog leefde dus dat ik wel wat alcohol nodig had. Het werd een lange nacht maar het was heel erg gezellig en we hebben met zn allen veel lol gehad.
De dag erna besloten ik en Carmela en nog een andere jongen(Carmela komt uit Engeland) om de tempels te gaan bekijken binnen Hue. Dit was echt verschrikkelijk en ik snap niet waarom het zo bekend is. Het keizerlijk paleis werd zo erg opgeknapt dat je kon zien dat de verf nieuw was en het was allemaal het ' net niet' .

Phong Nha:
De dag erna besloten Romina, ik en Carmela naar Phong Nha te gaan, een natuurpark. Na een vermoeiende busreis kwamen we aan in het zon beetje enige hostel in de omgeving. We hadden alledrie nogal een baaldag en besloten dan ook te genieten van het zwembad, de hangmatten en de omgeving. Het was ondanks onze baaldag een fijne dag omdat we met zn drieen over dingen konden praten. Reizen heeft voor mij wel veel gedaan moet ik zeggen. Ik leer ontzettend veel over mezelf en over wie ik ben en wie ik wil zijn. Maar daarnaast weet ik ook niet goed meer wie ik ben(dit klinkt vreemd maar ik kan het niet anders uitleggen) omdat ik besef dat ik nu zoveel dingen heb gezien en heb meegemaakt dat ik anders over dingen ben gaan nadenken. Ik denk ook niet dat het goed uit te leggen is aan mensen die niet solo hebben gereisd. Alleen reizen is toch echt anders dan samen met iemand of samen met je vrienden op vakantie gaan. Je wordt ontzettend in het diepe gegooid en vaak genoeg uit je comfort zone gehaald. Ik vond dit een paar keer dood eng maar heb er wel ontzettend veel van geleerd. Ik weet nu dat ik veel meer dingen aankan en dat ik op mezelf kan vertrouwen. Ook weet ik dat het voornamelijk belangrijk is dat je van jezelf houdt. Mijn geduld is ook iets groter geworden merk ik. Ik vind het daarom ook een gek idee om weer naar huis te gaan en het feit dat niemand thuis echt zal weten wat ik allemaal heb meegemaakt. Ik kan de verhalen wel vertellen(en dat probeer ik door middel van deze blog ook Zo goed mogelijk te doen) maar het gevoel wat kwam kijken bij mijn reis kan ik met niemand echt delen. Maar dit geeft niet want het is een ervaring voor mezelf.
Na deze dag waarin ik goede gesprekken had met mensen die zelf ook solo reizen en veel herkennen in wat ik hierboven zeg gingen ik en Carmela de dag erna achterop de scooter bij 2 vietnamezen(ja dit keer een scooter) om rond het natuurpark te rijden en de paradise cave te bezoeken. Het was prachtig en ik voelde me intens gelukkig die dag achterop de scooter. Het weer was niet geweldig, maar de natuur was prachtig!!! Het heeft veel indruk gemaakt.
die avond pakte ik en Romina de nachtbus naar Ninh Binh.

Ninh Binh:
Nadat we sochtends ergens in de stad werden gedropt om 5 uur moesten we een taxi hebben naar een hostel. we besloten een kamer te delen in een hotel omdat we allebei niet heel lekker waren en we besloten dat we dan beter konden bijkomen. De eerste dag deden we niet veel omdat we niet lekker waren en omdat er ook vooral regen regen regen was. We gingen naar de stad, waar niks te zien of te beleven viel, om in onze plastic ponchos over straat te lopen en te dansen. Ik moet zeggen dat ik wel lol had ondanks dat we vrij weinig konden doen in de stad. shoppend(terwijl er niet echt veel shops waren) werd er tegen me gezegd: we also have big sizes you big. Nou en bedankt.... maar goed in vergelijking met die aziaten ben ik natuurlijk ook een reus. De dag erna gingen we het natuurgebied in, wat prachtig was. we werden op een klein bootje rondgevaren door een vietnamees vrouwtje(die de hele tijd om een tip vroeg wat vrij vervelend was) die de peddels met haar voeten bestuurde. Het was hilarisch om die vrouwtjes te zien sturen met hun voeten. Het was een prachtig natuurpark, echt geweldig mooi en ik denk echt dat dit een van de mooiere dingen is die ik heb gezien qua natuur sinds ik reis.
Savonds vertrokken we naar Hanoi!

Hanoi:
In Hanoi aangekomen voelden we ons allebei nog steeds niet helemaal fit(ik had volgens mij een blaasontsteking) en dus zat ik maar aan de antibiotica die je hier overal kan kopen. In Hanoi regende het de gehele tijd wat het er allemaal niet heel veel leuker op maakte. De stad is enorm druk, wel genoeg te shoppen en opzich ook genoeg om te zien. Ik ben naar een museum over vrouwen in Vietnam geweest, wat ik heel interessant vond. Maar Hanoi was voornamelijk: uitgaan en bijkomen van het niet lekker voelen. (Ja en die combi is misschien niet het beste). Ook zijn we naar de nieuwste James Bond film geweest in de Mall, wat heel leuk was en ook wel eens weer lekker relaxed na al dat snelle reizen van afgelopen dagen.

Cat Ba:
Op vrijdag vertrokken we naar het eiland Cat ba om vanuit daar een uitstapje te doen naar Halong Bay. Het was een gezellig veel minder drukke plek dan Hanoi en dat was wel even lekker. De zaterdag ging ik met een boottocht naar Halong Bay waar we ook gingen kanoeen en zwemmen. Helaas was het koud en heb ilk niet gezwommen maar het uitzicht was wel erg mooi! Het leek alleen erg veel op ninh binh dus ik kan niet zeggen dat het ontzettend bijzonder meer was. Maar toch was het prachtig en ik vond het een leuke dag omdat er leuke mensen bij me op de boot zaten. Een ouder koppel uit Amerika heb ik veel mee zitten praten en die waren inspirerend en heel lief.

Hanoi 2.0:
Na Cat Ba zijn we gisteren weer teruggekomen in Hanoi, omdat Romina vanuit hier naar Thailand vliegt en ik de oversteek ga maken naar Laos. Ik heb verschrikkelijke dingen gehoord en gelezen over de busreis naar Laos dus ik ben mezelf er nu mentaal op voor aan het bereiden. Blijkbaar duurt het tussen de 24 en 34 uur om op de eindbestemming te geraken met veel wachten inclusief. Hanoi heeft heel veel leuke winkeltjes enzo en gisteren was er een weekendmarkt wat heel gezelllig was. Het is ook verbazend wat voor dingen en hoe goedkoop het verkocht word. Ik heb denk ik de meest foute maar leuke souvenir ooit gekocht: een bestek set van Hello Kitty met eetstokjes inclusief.

Binnen nu en 3/4 dagen zal ik in Laos zijn! De laatste maand gaat morgen in, want over n maand zit ik in Bangkok om naar huis te vliegen. Ik houd jullie op de hoogte, ik hoop nog ongeveer 2 verslagjes te schrijven, maar we zullen zien hoe goed ik dat volhoud in de laatste maand!

Doei en tot snel,
Liefs Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Anne

Actief sinds 27 Juli 2015
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 9310

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 02 Januari 2016

Azieeeee

Landen bezocht: